Maserati MC20: světová premiéra

10.09.2020


  • Vůz MC20 zahajuje novou éru značky Maserati
  • Nový supersportovní vůz Maserati je právoplatným nástupcem MC12
  • Vůz se závodním DNA
  • 100% z Modeny, 100% vyroben v Itálii
 
Modena, 9. září 2020 – Značka Maserati vstupuje do nové éry s novým supersportovním vozem MC20, který kombinuje výkon, sportovní charakter a luxus v jedinečném stylu Maserati. MC20 bylo představeno 9. září v Modeně během akce „MMXX: Time to be audacious“.

Nový vůz MC20 (MC je zkratkou Maserati Corse a 20 označuje rok 2020, tedy rok jeho premiéry a zahájení nové éry značky) je Maserati, na které všichni čekali. Je to vůz s neuvěřitelnou aerodynamikou a sportovním duchem, jehož srdcem je nový motor V6 Nettuno s výkonem 630 koní, točivým momentem 730 Nm, zrychlením z 0 na 100 km/h za méně než 2,9 vteřiny a maximální rychlostí přes 325 km/h. Tento motor je po více než 20 letech první vlastní pohonnou jednotkou značky Maserati.

MC20 je extrémně lehký vůz váží méně než 1500 kg (pohotovostní hmotnost) a díky výkonu 630 koňských sil má ve své třídě nejlepší poměr hmotnost/výkon – pouze 2,33 kg/hp. Tohoto rekordu značka dosáhla díky výběru vysoce kvalitních materiálů, využití veškerého potenciálu karbonových vláken v kombinaci s pohodlím bez kompromisů.

Nettuno, první motor v této nové kapitole historie značky s trojzubcem ve znaku, je twin-turbo motor V6 vyvinutý pro vůz MC20. Jedná se o technologickou perlu, která už získala mezinárodní patent a její technologie MTC (Maserati Twin Combustion) je přelomovým zážehovým systémem vyvinutým přímo značkou Maserati.

Lze říct, že výsledkem tohoto projektu je vůz, který znamená revoluci v italské excelenci. Vůz MC20 byl navržen v Modeně a bude se vyrábět v závodě Viale Ciro Menotti, kde se modely s trojzubcem v logu vyrábí už více než 80 let. Nová výrobní linka postavená v prostorách historického závodu, kde se až do listopadu 2019 vyráběly modely GranTurismo a GranCabrio, je nyní plně připravená ke spuštění výroby. Součástí prostor je i nová lakovna s inovativními technologiemi přátelskými k životnímu prostředí. Motor Nettuno se pak bude vyrábět v Modeně v nově vybudované laboratoři Maserati Engine Lab.

Na návrhu MC20 značka Maserati pracovala zhruba 24 měsíců a od začátku byl do vývoje zapojen tým techniků z laboratoře Maserati Innovation Lab, odborníci z Maserati Engine Lab a designéři s Maserati Style Centre.

Sytém vývoje dynamiky virtuálního vozu, jehož součástí je jeden z nejpokročilejších simulátorů dynamiky na světě, byl vyvinut přímo v laboratoři Maserati Innovation Lab a vychází z komplexního matematického modelu s názvem Virtual Car. Tato metoda umožnila provést 97 % dynamických zkoušek a optimalizovala dobu potřebnou k vývoji. Vůz byl poté doladěn v souladu s nejlepší tradicí Maserati a byl za všech možných podmínek důkladně otestován na testovacím okruhu i na silnici.

Průvodním tématem designu vozu MC20 byla historická identita značky s veškerou její elegancí, výkonem a pohodlím, kterou má ve svých genech. Zaměření na výkon vedlo k vytvoření konceptu vozu se zřetelnou osobností a jedinečnými nezaměnitelnými tvary.
Dveře „motýlího“ typu jsou nejen překrásné, ale i funkční, protože zlepšují ergonomii vozu a umožňují optimální vystupování a nastupování do kabiny vozu.

Vývoj aerodynamiky vozu zabral více než dva tisíce hodin strávených ve větrném tunelu Dallara a zabral více než tisíc simulací CFD (Computational Fluid Dynamics – počítačová mechanika tekutin), díky kterým mohlo vzniknout ryze umělecké dílo. Výsledkem je vůz s hladkými tvary, který nemá žádné pohyblivé příslušenství kromě diskrétního zadního spojleru. Ten zlepšuje přítlak vozu MC20, aniž by mu ubíral cokoli z jeho krásy. CX je pod 0,38.
Vůz MC20 je navržen tak, aby se mohl vyrábět ve verzi kupé i ve verzi kabriolet a na plně elektrický pohon.

Po usednutí do kabiny vozu je řidič vždy v centru a jeho zážitek z jízdy sportovním vozem nesmí nic rušit. Každý komponent proto má svůj účel a je zaměřený na řidiče. Jednoduché tvary, velmi ostré hrany a minimální rozptýlení. Dvě 10″ obrazovky – jedna pro kokpit a druhá pro Maserati Multimedia System (MIA). Jednoduchost je zároveň ústřední myšlenkou centrální konzole potažené uhlíkovým vláknem, která má jen několik prvků: bezdrátovou nabíječku na mobilní telefon, přepínač režimu jízdy (GT, Mokro, Sport, Corsa a pátý režim ESC Off, který deaktivuje stabilizační asistenty), dvě tlačítka pro volbu rychlosti, ovládání oken, ovládání multimediálního systému a praktický úložný prostor pod opěrkou ruky. Veškeré další ovladače jsou na volantu, kde se tlačítko zapalování nachází na levé straně a tlačítko pro rozjezd na pravé straně.

Nový vůz MC20 je vždy on-line s programem Maserati Connect. Mezi širokou škálu služeb patří propojení navigace, Alexy a WiFi Hotspotu a lze s nimi pracovat prostřednictvím aplikace Maserati Connect pro chytrý telefon nebo chytré hodinky.

Společnost Maserati také vyvinula šest nových barev, které budou při uvedení vozu MC20 na trh podtrhovat jeho charakter: Bianco Audace, Giallo Genio, Rosso Vincente, Blu Infinito, Nero Enigma a Grigio Mistero. Každá z nich byla formulována, navržena a vyvinuta exkluzivně pro tento vůz a všechny barvy spojují důležitá témata: silný odkaz na heslo Made in Italy (Vyrobeno v Itálii), na italskou identitu, zemi a tradici Maserati.

Je zde také vizuální i koncepční odkaz na vůz MC12, který v roce 2004 zahájil návrat značky Maserati k automobilovým závodům. Stejně jako jeho předchůdce se vůz MC20, jehož závodní duše je zřejmá už z jeho názvu, hodlá vrátit do světa závodů.

Spuštění výroby je plánováno na konec letošního roku a objednávky na vozy bude společnost přijímat od 9. září, kdy bude mít automobil svou světovou premiéru. 
 
TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR
Uspořádání motoru V6 90° MTC twin turbo
Zdvihový objem (cc) 3000 cc
Vrtání/zdvih 88 × 82 mm
Kompresní poměr 11:1
Maximální výkon 630 hp při 7500 ot./min
Maximální točivý moment (hp při ot./min) 730 Nm při 3000–5500 ot./min
Zážehový systém MTC (Maserati Twin Combustion) dvojité zapalování (Twin Spark) s pasivní předkomorou
Palivový systém PD (přímé vstřikování 350 bar + portové vstřikování 6 bar)
Sání Dvojité boční turbo s elektricky poháněným obtokovým ventilem
Mazání Plně variabilní olejové čerpadlo na systému suché vany s odsávacím čerpadlem a externí olejovou nádržkou
Systém časování Dvojitý vačkový hřídel v hlavě s variabilním časováním ventilů
VÝKON
0–100 km/h (s) <2,9''
0–200 km/h (s) <8,8''
Maximální rychlost (km/h) > 325km/h
Brzdná dráha < 33 m
ze 100 na 0 km/h (m)
Cx < 0,38
SPOTŘEBA PALIVA A EMISE CO2* – WLTC*
Spotřeba paliva (kombinovaný cyklus ) l/100 km 11,6
Spotřeba paliva (nízký cyklus ) l/100 km 20,8
Spotřeba paliva (střední cyklus ) l/100 km 11,9
Spotřeba paliva (vysoký cyklus ) l/100 km 9,8
Spotřeba paliva (extra vysoký cyklus ) l/100 km 9,6
Emise CO2 (kombinovaný cyklus) g/km 262
Emise CO2 (nízký cyklus) g/km 470
Emise CO2 (střední cyklus) g/km 269,4
Emise CO2 (vysoký cyklus) g/km 220,6
Emise CO2 (extra vysoký cyklus) g/km 215,8
*Předběžné hodnoty
PŘEVODOVKA
Převodovka DCT 8 převodových stupňů
Převodové poměry: 2.905/ 1.759/ 1.220/ 0.878/ 0.653/ 0.508/ 0.397/ 0.329 R 2.632:1 konečný 5.174
Pohon Pohon zadních kol se zadním mechnickým diferenciálem s omezenou svorností (možnost elektronického diferenciálu)
ZAVĚŠENÍ
Přední Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor (možnost přízdvihu)
Zadní Dvojité lichoběžníkové s virtuální řídicí osou, příčný stabilizátor
BRZDY
Přední Odvětrávané kotouče 345×28 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 390×36)
Brzdové třmeny Brembo
6 pístků
Zadní Odvětrávané kotouče 350×27 mm (možnost CCM – karbon keramického – disku 360×28)
4 pístky
ROZMĚRY A HMOTNOST
Přední/zadní pneumatiky Přední 245/35 ZR 20 / Zadní 305/30 ZR 20
D׊×V (mm) 4669×1965×1221
Rozvor (mm) 2700
Přední/zadní stopa (mm) 1681 / 1649
Objem zavazadlového prostoru (l) 150 (50 přední / 100 zadní)
Objem palivové nádrže (I) 60 l
Homologovaná hmotnost (kg) < 1500 kg







Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita
Aktualita